Maj 11

Amarantus – wspaniałe właściwości zboża XXI wieku !

Amarantus zwany również szarłatem jest jedną z najstarszych roślin uprawnych na świecie. Obecnie został doceniony ponownie jako ogromne bogactwo właściwości zdrowotnych dla naszego organizmu. W Polsce największe jego uprawy znajdują się na lubelszczyźnie.

Jedną z ważniejszych informacji jest to, że amarantus to bogate źródło łatwo przyswajalnego i najbardziej wartościowego białka. Informacja ta jest z pewnością niezwykle istotna dla wegan czy wegetarian. I co istotne zawiera najwięcej przyswajalnego wapnia ze wszystkich zbóż a jednocześnie nie zawiera glutenu. Kolejny plus to zawartość błonnika, która jest większa niż w innych zbożach – np. ma go trzy razy więcej niż pszenica.

Następnie zawartość witamin i minerałów, w szczególności żelazo. Zawiera go nawet pięć razy więcej niż szpinak. Poza żelazem występują w nim: witaminy A, B, C, D i E a także nienasycone kwasy tłuszczowe. Jeśli chodzi o minerały to poza wapniem i żelazem zawiera także fosfor, cynk, potas i magnez.

W czym amarantus może Ci pomóc ?

W odchudzaniu – jest sycący a jednocześnie zawiera mało kalorii. Dzięki zawartości błonnika przyspiesza metabolizm i spalanie tkanki tłuszczowej. Przy tym zapobiega niestrawności i wzdęciom.

W kondycji Twojego układu nerwowego – amarantus jak już pisałam zawiera witaminę B, ale nie jakieś tam śladowe ilości, a naprawdę potężną dawkę, zatem spożywając go poprawiamy pracę całego organizmu w tym układu nerwowego. Przy okazji jest dobrym środkiem na stres.

W wyregulowaniu poziomu cukru we krwi – jak wiemy inne zboża np. pszenica powoduje niesamowite skoki poziomu cukru we krwi, natomiast amarantus jest takim zbożem, które działa idealnie jeśli chodzi o skoki glukozy. Jest oczywiście z tych względów zalecany osobom chorym na cukrzycę.

W lepszej kondycji serca – dzięki zawartości kwasów tłuszczowych amarantus obniża poziom cholesterolu oraz trójglicerydów. Doskonale wpływa na utrzymanie dobrej kondycji układu sercowo naczyniowego.

W zachowaniu młodości – zboże to zawiera sporą dawkę skwalenu. Jest to węglowodór wielonienasycony, zaliczany do lipidów, nie będący jednak tłuszczem. Jest składnikiem płaszcza lipidowego naszej skóry i ma właściwości przeciwutleniające. Ponadto mając zdolność wyrzucania wolnych rodników sprzyja zachowaniu młodości na dłużej.

W zachowaniu zdrowia dziecka jeszcze w brzuszku mamy – poza tym, że zawiera dużo żelaza i zapobiega anemii to jednym z jego cennych składników jest również kwas foliowy, tak niezbędny w okresie ciąży w celu zapobiegania wadom wrodzonym nienarodzonego maluszka.

W jaki sposób możemy korzystać z dobrodziejstw szarłatu ?

Występuje on w postaci mąki, płatków, ziarna oraz ziarna prażonego. Ugotowane ziarna amarantusa można dodawać do zup, sałatek, kotletów, deserów, gdzie się tylko chce. Mąkę można łączyć z innymi, bądź wykorzystywać samą do wypieków. Chociaż ze względu na brak glutenu nie jest lepka i nie nadaje się do wszystkiego, dlatego dobrze jest ją mieszać z innymi mąkami. Amarantus występuje w postaci ekspandowanej czyli coś podobnego do ryżu dmuchanego – ten rodzaj można dodawać do sałatek czy deserów zachowując ich doskonały smak.

Olej z amarantusa można stosować zewnętrznie: doskonale działa na suchą skórę i opóźnia procesy starzenia. Stosowany zewnętrznie a także wewnętrznie wzmacnia włosy i skórę.

Jak widać szarłat znajduje zastosowanie w wielu aspektach powodując ochronę naszego zdrowia oraz wyglądu. To wszystko sprawia, że warto się nim zainteresować i zacząć regularnie stosować.

 

.

Kwi 30

Refluks żołądkowo jelitowy a rak przełyku

Refluks żołądkowo jelitowy polega na cofaniu się kwasów trawiennych z żołądka do przełyku. Powoduje to uszkodzenie wewnętrznej powierzchni przełyku oraz stany zapalne, które mogą w późniejszym czasie inicjować powstanie procesów nowotworowych. Niestety ale co roku odnotowuje się około osiemnastu tysięcy nowych przypadków raka przełyku i piętnaście tysięcy zgonów spowodowanych tym schorzeniem.

Typowym symptomem refluksu jest zgaga oraz cofanie się zawartości żołądka do gardła co z kolei powoduje, że odczuwamy kwaśny posmak w ustach.

Nieleczony refluks może prowadzić do tak zwanego przełyku Baretta, a są to przedrakowe zmiany w wyściółce przełyku. Aby nie dopuścić do takiej sytuacji należy powstrzymać refluks.

W czasie ostatnich 20 lat zostało przeprowadzonych około 45 badań, które miały na celu wykazanie związku pomiędzy odżywianiem a przełykiem Baretta i w konsekwencji z rakiem przełyku. Największy z nimi związek okazało się mieć jedzenie mięsa i tłustych potraw. Interesujący okazał się fakt, że różne rodzaje mięsa wiązały się z różnymi rodzajami nowotworów. Z rakiem przełyku silnie związane jest mięso czerwone, natomiast z rakiem na pograniczu przełyku i żołądka mięso drobiu.

Jak to się dzieje, że soki żołądkowe cofają się do przełyku ?

W ciągu 5 minut od spożycia tłustej potrawy dolny zwieracz przełyku czyli mięsień ulokowany na górnym końcu żołądka, rozluźnia się i pozwala na cofnięcie soków do przełyku. Badania potwierdzają, że refluks występuje dwa razy częściej u osób jedzących mięso niż u wegetarian. A Ci, którzy doświadczają tego niemiłego, palącego odczucia faszerują się tabletkami na zgagę niszcząc sobie tym sposobem zdrowie.

Co możemy zrobić aby wyeliminować refluks i zapobiec jego konsekwencjom ?

Na przykład spożywanie dużej ilości błonnika zmniejsza zagrożenie rakiem przełyku nawet o jedną trzecią, zapobiega on bowiem przemieszczaniu się części żołądka w górę do klatki piersiowej, co ma miejsce w przypadku przepukliny rozworu przełykowego. Wśród osób odżywiających się głównie produktami roślinnymi takie schorzenie nie jest znane. Ma to związek z tym, że osoby, które odżywiają się głównie przetworzonym pokarmem mają zwykle twardszy stolec i do jego wydalenia muszą włożyć więcej wysiłku. Jeśli stale musisz się natężać korzystając z toalety z czasem spowoduje to przesunięcie części żołądka w górę, poza jamę brzuszną, a dzięki temu kwasy żołądkowe mają ułatwioną drogę do przełyku. Taki wysiłek prowadzi również do innych schorzeń takich jak: uchyłkowatość jelita czy hemoroidy.

Jagody okazują się lekiem dla osób w stanach przedrakowych przełyku. Uczeni wybranej grupie pacjentów właśnie w takim stanie chorobowym podawali sproszkowane jagody. Te osoby przez okres 6 miesięcy spożywali codziennie od 13 do 60 gramów takiego proszku, co odpowiadałoby 0,5 kg świeżych owoców. W początkowej fazie nie zauważono wielkich zmian, natomiast u tych osób, które otrzymywały najwięcej jagód u blisko 80% choroba cofnęła się po pewnym czasie !!! U większości z nich choroba przeszła z ostrej w umiarkowaną lub zniknęła całkiem. Połowę z tej grupy wypisano do domu uznając ich za całkowicie wyleczonych.

 

 

Źródło: „Jak nie umrzeć przedwcześnie” Dr Michael H. Greger

Kwi 24

Jedz brokuły – to warzywo może uratować Ci życie !

Brokuł uważam za króla warzyw. Ma tak niesamowite właściwości, że powinien niemal codziennie znaleźć się na talerzu każdego z nas.

Zacznę od układu odpornościowego. Każdy z nas „wyposażony” jest w specyficzny rodzaj białych krwinek, które zwią się limfocyty śródnabłonkowe IEL. Te komórki mają pewne zadanie, a mianowicie: konserwacja i naprawa cienkiej wyściółki jelit. Stanowią one również ochronę przeciw patogenom. Na tych limfocytach znajdują się receptory o nazwie Ach, no i właśnie tutaj zawsze był problem, gdyż naukowcy nie mogli znaleźć klucza aktywującego te receptory. Ich aktywacja znacznie wzmocniłaby system immunologiczny. Po latach badań okazało się, że owym kluczem są właśnie brokuły. Ogólnie wszystkie warzywa z rodziny kapustowatych (brokuły, jarmuż, brukselka, kalafior) zawierają związki niezbędne do wspierania jelitowych mechanizmów ochronnych. Chronią nas nie tylko przed patogenami, ale również przed zanieczyszczeniami występującymi w środowisku: spaliny samochodowe czy dym przemysłowy.

A apropo dymu skojarzył mi się ten papierosowy. Zawiera on związki chemiczne, które nasz system odpornościowy osłabiają. Dym papierosowy może również uszkadzać komórki DNA zwiększając jednocześnie powstanie nowotworu. I wiążąc z tym tematem brokuły zostały przeprowadzone badania na grupie osób od dawna palących. Zostali oni poproszeni o zjadanie główki brokuła dziennie. Grupa tych osób została po 10 dniach porównana z palaczami, którzy brokułów nie jedli. I co się okazało ? U jedzących brokuły w ciągu tego czasu odnotowano o 41 % mniej mutacji DNA w krwiobiegu. Brokuły zwiększają aktywność enzymu wątroby, który służy do eliminacji toksyn i nawet kiedy DNA osób badanych zostało wystawione na działanie dodatkowych toksyn to i tak brokuły wykazały swoje funkcje ochronne na poziomie subkomórkowym.

Fakt, że brokuły aktywują enzym wątrobowy do zwalczania toksyn zostało potwierdzone badaniami. Przykładowo osoby, które piją kawę i jedzą brokuły muszą kawy wypić więcej aby poczuć efekt kofeiny, gdyż ich wątroba szybciej ją wyrzuca.

Podczas innego badania grupę osób karmiono smażonym mięsem, a następnie mierzono poziom amin heterocyklicznych krążących w ich organizmach pobierając próbki moczu. Po dwóch tygodniach te same osoby dostawały codziennie 3 szklanki brokułów i brukselki. Mimo, że ilość smażonego mięsa nie zmniejszyła się i nadal dostawali taką samą dawkę kancerogenów, to w ich moczu zdecydowanie zmniejszyła się ich ilość.

Następnie postanowiono sprawdzić co stanie się kiedy uczestnicy badania przestaną jeść warzywa i po dwóch tygodniach od nie jedzenia ich mocz ponownie został poddany badaniu. Ku zdziwieniu naukowców okazało się, że brokuły powodują wzmożoną pracę wątroby nawet do kilku tygodni po zaprzestaniu ich jedzenia. Wynika z tego, że brokuły chronią nas nawet wówczas kiedy jemy je raz na tydzień, czy raz na dwa.

 

No ale mówiliśmy o wzmożonej pracy wątroby mającej na celu usuwanie toksyn, jeśli natomiast chodzi o nowotwory to należałoby jeść tych brokułów więcej. W momencie kiedy ktoś już choruje na nowotwór, brokuł chroni organizm przed przerzutami. Jeśli natomiast osoba została „wyleczona” z nowotworu to jak wiadomo zmutowane komórki macierzyste wciąż znajdują się w organizmie i w każdej chwili mogą zostać aktywowane. Dlatego też lekarze wciąż szukają metody na to aby uderzyć w samo serce korzenia nowotworowego. No i właśnie tu swoje miejsce znów znajdują brokuły. Substancja o nazwie sulforafan znajdująca się w brokułach tłumi zdolność macierzystych komórek rakowych do tworzenia guzów. Zatem osoby, które są w stanie remisji nowotworu zajadając się brokułami teoretycznie powinny powstrzymać komórki przed nawrotem nowotworu. Słowo „teoretycznie” zostało użyte dlatego, że badania wskazujące na takie działanie brokuła było przeprowadzane w warunkach laboratoryjnych. Rzecz jasna sulforafan powinien zostać wchłonięty do krwiobiegu a potem powędrować w tkanke guza. To czy tak się właśnie dzieje chcieli zbadać naukowcy. Grupa badaczy z Uniwersytetu Johnsa Hopkinsa postanowiła podać kobietom wyciąg z brokuła na godzinę przed zabiegiem pomniejszenia piersi. Następnie usunięta tkanka została zbadana i okazało się, że znalazło się tam znaczne nagromadzenie sulforafanu. Oznacza to, że składnik ten wędruje do tkanek chroniąc je.

A skoro jesteśmy przy sulforafanie to ostatnio wykryto, że jest on niezwykle przydatny przy leczeniu autyzmu. Zostało w tej kwestii przeprowadzone podwójne ślepe badanie kliniczne z próbą kontrolną plecebo na grupie chłopców z autyzmem. Wykazało ono, że chłopcy jedzący dwie lub trzy porcje warzyw kapustowatych wykazali w ciągu kilku tygodni poprawę interakcji społecznych oraz komunikacji werbalnej. Brokuły ograniczyły zachowania charakterystyczne dla tej choroby.

Brokuły a szczególnie chodzi o sulforafan działa doskonale na różnych płaszczyznach, poza wymienionymi korzystne działanie wykazuje:

  • zapobiega chłoniakowi
  • opóźnia rozwój raka prostaty
  • korzystnie wpływa na mózg
  • korzystnie wpływa na wzrok
  • łagodzi alergiczne zapalenie dróg oddechowych
  • pomaga przy cukrzycy typu 2

Skoro sulforafan jest takim doskonałym lekarstwem logiczne jest, że chcielibyśmy dostarczyć go do organizmu w jak największej ilości, a okazuje się, że po ugotowaniu brokułów niestety ale składnik ten znika. Surowe brokuły znów nie powiem, żeby były smacznym kąskiem. Na szczęście istnieją metody aby sulforafan mimo wszystko uzyskać. Brokuł, który jest siekany lub przeżuwany wytwarza dużą ilość tej substancji. Zatem jeśli posiekasz brokuła (to samo dotyczy brukselki, kapusty włoskiej, jarmużu, kalafiora) i odczekasz 40 minut możesz go gotować i robić z nim w sumie co chcesz, bo ogromna dawka sulforafanu się wytworzy i już nie zniknie. Inaczej rzecz się ma jeśli chodzi o mrożonki. W mrożonym kalafiorze wytwarza się sulforafan, a w brokułach już nie, mimo że wcześniej zostały pokrojone. No ale w tym przypadku też istnieje rozwiązanie. Gorczyca sarepska, również należąca do rodziny kapustowatych może tu zdziałać cuda. Należy nią posypać mrożone brokuły i uruchomi się proces produkcji substancji. To samo dotyczy gotowania, jeśli nie masz czasu bawić się w siekanie warzywa i czekanie tych 40 minut po prostu dodaj do dania gorczycę czy posyp nią danie przed spożyciem i wszystko będzie ok. Efekt ten osiągniesz również przy użyciu chrzanu oraz wasabi.

To tyle na temat brokułów i innych warzyw kapustowatych. Podejrzewam, że nie wyczerpałam tematu do końca i właściwości zdrowotnych brokuła jest jeszcze więcej. Tak czy inaczej warto warzywa z rodziny kapustowatych włączyć do swojej diety i cieszyć się zdrowiem.

 

Źródło: „Jak nie umrzeć przedwcześnie” Dr Michael H. Greger

Kwi 16

Herbata czarna, zielona czy biała ?

Zarówno czarna, zielona jak i biała herbata pochodzą z liści tego samego wiecznie zielonego krzewu. Jakie znaczenie mają te rodzaje herbaty dla zdrowia ?

Istnieją składniki zawarte w liściach herbaty, które wykazują zdrowotne działanie na zdrowie człowieka. Są one tak silne, że potrafią wyleczyć niektóre schorzenia skóry tylko po przyłożeniu ich zewnętrznie. I tak przykładowo herbata zielona stosowana zewnętrznie na owrzodzenia genitaliów przyniosła podczas badań stu procentowe wyleczenie u ponad połowy pacjentów. Ośrodek Kontroli i Prewencji Chorób oficjalnie włączył zieloną herbatę do zaleceń leczniczych.

 

 

Zielona herbata:

  • zapobiega rakowi piersi
  • chroni przed guzami ginekologicznymi (rak szyjki macicy, rak błony śluzowej macicy)
  • obniża poziom cholesterolu
  • obniża ciśnienie krwi
  • obniża poziom cukru we krwi
  • obniża zawartość tłuszczu w organizmie
  • może chronić mózg przed osłabieniem zdolności umysłowych
  • może chronić mózg przed udarem
  • o połowę zmniejsza ryzyko śmierci z powodu zapalenia płuc
  • zmniejsza alergie

Z wymienionych herbat biała i zielona są najmniej przetworzone. Białą robi się z młodziutkich liści, zielona natomiast powstaje z dojrzalszych. Korzystniejsze właściwości zdrowotne ich obu zależą od sposobu przyrządzania, a właściwie od tego czy dodajesz do nich cytrynę. Bez cytryny korzystniejsza jest herbata zielona, natomiast biała zawiera więcej składników odżywczych, ale uwalniane są one tylko przy odpowiednim poziomie kwasowości, a to dokładnie czyni cytryna. W doświadczeniach in vitro zarówno biała jak i zielona herbata wykazywała działanie przeciwnowotworowe oraz zdolność ochrony DNA przed uszkodzeniami. Jednakże biała wykazywała blokowanie 100% uszkodzeń, a zielona już tylko 50%. Istotną kwestią jest to, że biała herbata osiąga takie właściwości po zaparzaniu jej jedynie przez 1 minutę. Przy dłuższym parzeniu niestety herbata nie osiąga korzyści żadnych. Natomiast jeśli chodzi o właściwości przeciwutleniające to najlepiej byłoby herbaty białej nie parzyć wcale a zalać zimną wodą i pozostawić na dwie godziny w temperaturze pokojowej bądź w lodówce. Nie dość, że pod względem zdrowotnym wykazuje większe korzyści to i jej walory smakowe poprawiają się. W przypadku herbaty zielonej nie ma to znaczenia.

 

TWOJA DAWKA ENERGII KAŻDEGO DNIA

 

Ile herbaty można wypić dziennie ?

Jedynym czynnikiem, który wpływa na ograniczenie picia herbaty są zawarte w niej fluorki, które przechodzą z gleby do krzewów. Jednakże nie jest to aż taka ilość aby nie pozwoliła wypić 30 torebek zielonej czy 80 białej herbaty, a takich ilości jak wiadomo chyba nikt nie pije 🙂

Jest jeszcze jedna ciekawostka dotycząca herbaty.

Uczeni odkryli, że ludzki umysł może pozostawać w jednym z czterech głównych stanów, z czego dwa dotyczą snu a dwa czuwania. Interesują nas tu stany czuwania, a są to stan alfa i stan beta. Stan alfa polega na rozluźnieniu i jednocześnie natężeniu uwagi – to jest taki stan kiedy rozmyślamy z zamkniętymi oczami. Natomiast stan beta jest wówczas, kiedy jesteśmy pobudzeni i niespokojni czy zaniepokojeni czyli w zasadzie przez większość naszego czasu. Oczywiste jest, że powinniśmy dążyć do tego aby osiągnąć stan alfa. Można go osiągnąć np. po 90 minutach wypoczynku w przyjemnym miejscu. Mnisi buddyjscy osiągają taki stan po kilku minutach medytacji, no ale taka wprawa wymaga kilku lat. I tu niespodzianka, bo stan alfa można osiągnąć po kilku minutach właśnie od wypicia herbaty.

 

Źródło: „Jak nie umrzeć przedwcześnie” Dr Michael, H. Greger

Kwi 13

Jak zrobić zwalczający pestycydy skuteczny płyn do mycia owoców i warzyw

Wszyscy wiemy, że na skórce warzyw i owoców znajdziemy pestycydy, którymi są one pryskane. Nawet kiedy kupujemy żywność ekologiczną nie możemy mieć pewności czy nie ma na nich śladu pestycydów. Podczas badań pestycydy wykryto w 11 % próbek żywności ekologicznej. Czasem dostają się tam one przez przypadek, np. z nieekologicznego sąsiedniego pola, a czasem po prostu z powodu nie uczciwości producentów.

Zatem w każdym przypadku powinniśmy zadbać o dokładne mycie warzyw i owoców. Niestety sama woda nie usunie ich w dostatecznej ilości.

Na rynku istnieją produkty, które podobno dają sobie z nimi radę. No ale jest to tylko „podobno”. Kilka takich produktów dostępnych na rynku zostało zbadanych i jak się okazało, nie były skuteczniejsze niż woda.

 

DLACZEGO WARTO STOSOWAĆ KOLAGEN ? KLIKNIJ W OBRAZEK I PRZECZYTAJ

 

Ogółem można powiedzieć, że mycie warzyw i owoców powoduje usunięcie mniej niż połowy pestycydów. Bardzo skuteczny okazał się acetonowy zmywacz do paznokci, no ale wiadomo, że nikt takich owoców czy warzyw nie będzie potem jadł.

Kolejnym skutecznym produktem jest 5 procentowy roztwór kwasu octowego – czyli zwykły ocet, ale i tu nie jest zbyt komfortowa sytuacja, bo skuteczny jest tylko nie rozcieńczony wodą, a mycie w samym tylko occie mogłoby się okazać zbyt kosztowne. Rozcieńczonym octem możemy umyć warzywa czy owoce … pestycydy nie znikną, ale bakterie już tak.

A najprostszą i skuteczną metodą na pozbycie się pestycydów jest mycie ich w słonej wodzie. Aby przygotować taką kąpiel należy użyć jedną część soli na dziewięć części wody. Po kąpieli warzywa czy owoce wypłukać w czystej wodzie.

 

Źródło: „Jak nie umrzeć przedwcześnie” Dr Michael H. Greger

Kwi 06

Niebezpieczeństwo nadmiaru fosforu we krwi !

 

Nadmiar fosforu zwiększa niebezpieczeństwo niewydolności nerek,

chorób serca oraz przedwczesnej śmierci !!!

Nadmiar fosforu powoduje uszkodzenie naczyń krwionośnych,

przyspiesza starzenie oraz utratę masy kostnej !!!

Fosfor występuje w wielu produktach zwierzęcych i roślinnych. Prawdopodobnie konsumujesz go dwa razy tyle niż potrzebuje Twój organizm. Jednak samo to, że go zjadasz nie jest problemem. Problem tkwi w tym w jakiej ilości Twój organizm go przyswoi.

Na przykład fosfor z produktów zwierzęcych występujący tam w postaci związków zwanych fosforanami jest dużo bardziej wchłaniany przez organizm niż fosfor w postaci fitynianów występujący w roślinach. Najgorszy jest jednak fosfor znajdujący się w dodatkach do żywności. Jest to związek fosforanowy dodawany np. do coca coli – gdyby nie on coca cola byłaby czarna jak smoła. Związki fosforanowe dodawane są również do mięsa w celu poprawienia koloru.

Wracając do przyswajalności to:

  • organizm ludzki przyswaja mniej niż połowę fosforu z roślin

  • organizm ludzki przyswaja około 3/4 fosforu z produktów zwierzęcych

  • sztucznie dodawane fosforany do żywności przyswajane są w prawie 100%

Dodatki fosforanowe pakowane są w dużych ilościach do mięsa niestety, po to aby miało lepszy kolor i żeby zmieściło więcej wody (to zrozumiałe, bo zwiększa się waga mięsa). Nie dość, że mięso już zawiera w sobie fosfor, to dodając te związki występuje go już wówczas zdecydowanie za dużo.

Wnioski z pierwszych badań nad fosforanami wykazały, że są one szczególnie niebezpieczne dla osób z chorymi nerkami, gdyż osoby takie mają obniżoną zdolność wydalania nadmiaru fosforu, ale po czasie kolejne badania wykazały, że nadmiar fosforu jest niebezpieczny dla każdego z nas.

Fosforany wstrzyknięte do mięsa, oraz żywności wysoko przetworzonej są „toksyczne dla układu krwionośnego”

upośledzają krążenie krwi na kilka godzin po ich zjedzeniu !!!

Dodatek fosforanów do mięsa przyspiesza milion razy wzrost najbardziej niebezpiecznej bakterii znajdującej się w żywności – Campylobacetr.

W jaki sposób możesz uniknąć dodatkowego fosforu znajdującego się w żywności ? Po prostu unikaj takiej wysoko przetworzonej, a jeśli już to robisz, to patrz na skład. Zwykle jest on ujęty jako cząstka wyrazu, np. pirofosforan czy trójfosforan. Niestety ale nie dowiemy się jaka ilość tego składnika została dodana do mięsa, gdyż producenci nie mają obowiązku ujawniać jakie dodatki zostały wstrzyknięte do mięsa. Niemniej kurczaki okazują się najgorsze: badania przeprowadzone w supermarketach wykazały, że 90% sprzedawanego tam mięsa z drobiu nafaszerowana jest dodatkami fosforanowymi.

Źródło: „Jak nie umrzeć przedwcześnie” Dr Michael H. Greger

Starsze posty «