Kwi 16

Herbata czarna, zielona czy biała ?

Zarówno czarna, zielona jak i biała herbata pochodzą z liści tego samego wiecznie zielonego krzewu. Jakie znaczenie mają te rodzaje herbaty dla zdrowia ?

Istnieją składniki zawarte w liściach herbaty, które wykazują zdrowotne działanie na zdrowie człowieka. Są one tak silne, że potrafią wyleczyć niektóre schorzenia skóry tylko po przyłożeniu ich zewnętrznie. I tak przykładowo herbata zielona stosowana zewnętrznie na owrzodzenia genitaliów przyniosła podczas badań stu procentowe wyleczenie u ponad połowy pacjentów. Ośrodek Kontroli i Prewencji Chorób oficjalnie włączył zieloną herbatę do zaleceń leczniczych.

 

 

Zielona herbata:

  • zapobiega rakowi piersi
  • chroni przed guzami ginekologicznymi (rak szyjki macicy, rak błony śluzowej macicy)
  • obniża poziom cholesterolu
  • obniża ciśnienie krwi
  • obniża poziom cukru we krwi
  • obniża zawartość tłuszczu w organizmie
  • może chronić mózg przed osłabieniem zdolności umysłowych
  • może chronić mózg przed udarem
  • o połowę zmniejsza ryzyko śmierci z powodu zapalenia płuc
  • zmniejsza alergie

Z wymienionych herbat biała i zielona są najmniej przetworzone. Białą robi się z młodziutkich liści, zielona natomiast powstaje z dojrzalszych. Korzystniejsze właściwości zdrowotne ich obu zależą od sposobu przyrządzania, a właściwie od tego czy dodajesz do nich cytrynę. Bez cytryny korzystniejsza jest herbata zielona, natomiast biała zawiera więcej składników odżywczych, ale uwalniane są one tylko przy odpowiednim poziomie kwasowości, a to dokładnie czyni cytryna. W doświadczeniach in vitro zarówno biała jak i zielona herbata wykazywała działanie przeciwnowotworowe oraz zdolność ochrony DNA przed uszkodzeniami. Jednakże biała wykazywała blokowanie 100% uszkodzeń, a zielona już tylko 50%. Istotną kwestią jest to, że biała herbata osiąga takie właściwości po zaparzaniu jej jedynie przez 1 minutę. Przy dłuższym parzeniu niestety herbata nie osiąga korzyści żadnych. Natomiast jeśli chodzi o właściwości przeciwutleniające to najlepiej byłoby herbaty białej nie parzyć wcale a zalać zimną wodą i pozostawić na dwie godziny w temperaturze pokojowej bądź w lodówce. Nie dość, że pod względem zdrowotnym wykazuje większe korzyści to i jej walory smakowe poprawiają się. W przypadku herbaty zielonej nie ma to znaczenia.

 

TWOJA DAWKA ENERGII KAŻDEGO DNIA

 

Ile herbaty można wypić dziennie ?

Jedynym czynnikiem, który wpływa na ograniczenie picia herbaty są zawarte w niej fluorki, które przechodzą z gleby do krzewów. Jednakże nie jest to aż taka ilość aby nie pozwoliła wypić 30 torebek zielonej czy 80 białej herbaty, a takich ilości jak wiadomo chyba nikt nie pije 🙂

Jest jeszcze jedna ciekawostka dotycząca herbaty.

Uczeni odkryli, że ludzki umysł może pozostawać w jednym z czterech głównych stanów, z czego dwa dotyczą snu a dwa czuwania. Interesują nas tu stany czuwania, a są to stan alfa i stan beta. Stan alfa polega na rozluźnieniu i jednocześnie natężeniu uwagi – to jest taki stan kiedy rozmyślamy z zamkniętymi oczami. Natomiast stan beta jest wówczas, kiedy jesteśmy pobudzeni i niespokojni czy zaniepokojeni czyli w zasadzie przez większość naszego czasu. Oczywiste jest, że powinniśmy dążyć do tego aby osiągnąć stan alfa. Można go osiągnąć np. po 90 minutach wypoczynku w przyjemnym miejscu. Mnisi buddyjscy osiągają taki stan po kilku minutach medytacji, no ale taka wprawa wymaga kilku lat. I tu niespodzianka, bo stan alfa można osiągnąć po kilku minutach właśnie od wypicia herbaty.

 

Źródło: „Jak nie umrzeć przedwcześnie” Dr Michael, H. Greger

Kwi 13

Jak zrobić zwalczający pestycydy skuteczny płyn do mycia owoców i warzyw

Wszyscy wiemy, że na skórce warzyw i owoców znajdziemy pestycydy, którymi są one pryskane. Nawet kiedy kupujemy żywność ekologiczną nie możemy mieć pewności czy nie ma na nich śladu pestycydów. Podczas badań pestycydy wykryto w 11 % próbek żywności ekologicznej. Czasem dostają się tam one przez przypadek, np. z nieekologicznego sąsiedniego pola, a czasem po prostu z powodu nie uczciwości producentów.

Zatem w każdym przypadku powinniśmy zadbać o dokładne mycie warzyw i owoców. Niestety sama woda nie usunie ich w dostatecznej ilości.

Na rynku istnieją produkty, które podobno dają sobie z nimi radę. No ale jest to tylko „podobno”. Kilka takich produktów dostępnych na rynku zostało zbadanych i jak się okazało, nie były skuteczniejsze niż woda.

 

DLACZEGO WARTO STOSOWAĆ KOLAGEN ? KLIKNIJ W OBRAZEK I PRZECZYTAJ

 

Ogółem można powiedzieć, że mycie warzyw i owoców powoduje usunięcie mniej niż połowy pestycydów. Bardzo skuteczny okazał się acetonowy zmywacz do paznokci, no ale wiadomo, że nikt takich owoców czy warzyw nie będzie potem jadł.

Kolejnym skutecznym produktem jest 5 procentowy roztwór kwasu octowego – czyli zwykły ocet, ale i tu nie jest zbyt komfortowa sytuacja, bo skuteczny jest tylko nie rozcieńczony wodą, a mycie w samym tylko occie mogłoby się okazać zbyt kosztowne. Rozcieńczonym octem możemy umyć warzywa czy owoce … pestycydy nie znikną, ale bakterie już tak.

A najprostszą i skuteczną metodą na pozbycie się pestycydów jest mycie ich w słonej wodzie. Aby przygotować taką kąpiel należy użyć jedną część soli na dziewięć części wody. Po kąpieli warzywa czy owoce wypłukać w czystej wodzie.

 

Źródło: „Jak nie umrzeć przedwcześnie” Dr Michael H. Greger

Kwi 06

Niebezpieczeństwo nadmiaru fosforu we krwi !

 

Nadmiar fosforu zwiększa niebezpieczeństwo niewydolności nerek,

chorób serca oraz przedwczesnej śmierci !!!

Nadmiar fosforu powoduje uszkodzenie naczyń krwionośnych,

przyspiesza starzenie oraz utratę masy kostnej !!!

Fosfor występuje w wielu produktach zwierzęcych i roślinnych. Prawdopodobnie konsumujesz go dwa razy tyle niż potrzebuje Twój organizm. Jednak samo to, że go zjadasz nie jest problemem. Problem tkwi w tym w jakiej ilości Twój organizm go przyswoi.

Na przykład fosfor z produktów zwierzęcych występujący tam w postaci związków zwanych fosforanami jest dużo bardziej wchłaniany przez organizm niż fosfor w postaci fitynianów występujący w roślinach. Najgorszy jest jednak fosfor znajdujący się w dodatkach do żywności. Jest to związek fosforanowy dodawany np. do coca coli – gdyby nie on coca cola byłaby czarna jak smoła. Związki fosforanowe dodawane są również do mięsa w celu poprawienia koloru.

Wracając do przyswajalności to:

  • organizm ludzki przyswaja mniej niż połowę fosforu z roślin

  • organizm ludzki przyswaja około 3/4 fosforu z produktów zwierzęcych

  • sztucznie dodawane fosforany do żywności przyswajane są w prawie 100%

Dodatki fosforanowe pakowane są w dużych ilościach do mięsa niestety, po to aby miało lepszy kolor i żeby zmieściło więcej wody (to zrozumiałe, bo zwiększa się waga mięsa). Nie dość, że mięso już zawiera w sobie fosfor, to dodając te związki występuje go już wówczas zdecydowanie za dużo.

Wnioski z pierwszych badań nad fosforanami wykazały, że są one szczególnie niebezpieczne dla osób z chorymi nerkami, gdyż osoby takie mają obniżoną zdolność wydalania nadmiaru fosforu, ale po czasie kolejne badania wykazały, że nadmiar fosforu jest niebezpieczny dla każdego z nas.

Fosforany wstrzyknięte do mięsa, oraz żywności wysoko przetworzonej są „toksyczne dla układu krwionośnego”

upośledzają krążenie krwi na kilka godzin po ich zjedzeniu !!!

Dodatek fosforanów do mięsa przyspiesza milion razy wzrost najbardziej niebezpiecznej bakterii znajdującej się w żywności – Campylobacetr.

W jaki sposób możesz uniknąć dodatkowego fosforu znajdującego się w żywności ? Po prostu unikaj takiej wysoko przetworzonej, a jeśli już to robisz, to patrz na skład. Zwykle jest on ujęty jako cząstka wyrazu, np. pirofosforan czy trójfosforan. Niestety ale nie dowiemy się jaka ilość tego składnika została dodana do mięsa, gdyż producenci nie mają obowiązku ujawniać jakie dodatki zostały wstrzyknięte do mięsa. Niemniej kurczaki okazują się najgorsze: badania przeprowadzone w supermarketach wykazały, że 90% sprzedawanego tam mięsa z drobiu nafaszerowana jest dodatkami fosforanowymi.

Źródło: „Jak nie umrzeć przedwcześnie” Dr Michael H. Greger

Kwi 04

Co to są telomery ? I jaki mają wpływ na długość Twojego życia ?

Wyjaśnię od razu na wstępie pojęcie telomerów: „W każdej z komórek ciała mamy po 46 nitek DNA tworzących chromosomy. Na końcu każdego chromosomu znajduje się malutka czapeczka zwana telomerem, który chroni Twoje DNA przed rozszczepieniem się i urwaniem. Wygląda to trochę jak plastikowa końcówka sznurowadła. Za każdym razem gdy komórka ulega podziałowi, tracimy fragment tej czapeczki. Kiedy zaś telomer całkowicie się rozpadnie, komórka może umrzeć. Opis ten jest niezwykłym uproszczeniem, jednakże telomer można uznać za swoisty knot świecy życia: zaczynają się kurczyć już od urodzenia, a kiedy znikają, znikasz i Ty.”

Czy zatem da się coś zrobić aby zwolnić tempo zużywania się telomerów ? Czy da się powstrzymać ten tykający zegar i spowolnić starzenie ? Czy da się wydłużyć życie ?

Tak, da się !

Kluczem do tej zagadki jest pewien enzym, który początkowo znaleziono w korzeniach sosny długowiecznej rosnącej w Górach Białych w Kalifornii. Enzym ten pozwala na odbudowywanie telomerów i został przez naukowców nazwany telomerazą. Po latach badań i poszukiwać okazało się, że i w komórkach ludzkich ten enzym występuje. Ok, ale co zrobić by go aktywować ?

Odpowiedzi na to pytanie szukał dr Dean Ornish, znany w Stanach Zjednoczonych kardiolog, profesor medycyny, który wsławił się leczeniem ludzi dietą. Z jego zaleceń korzystał również Bill Clinton, który dzięki diecie Ornisha uniknął trzeciej operacji serca. Dr Ornish nawiązał współpracę z dr Elizabeth Balckburn, która za odkrycie telomerazy otrzymała w 2009 roku nagrodę Nobla w dziedzinie medycyny. Ci dwoje stwierdzili, że 3 miesiące diety złożonej z nieprzetworzonych roślin wraz z innymi prozdrowotnymi zmianami w stylu życia znacząco powiększają aktywność telomerazy. Jak na razie jest to jedyny sposób aby osiągnąć ten efekt.

Stwierdzili oni, że jedzenie owoców i warzyw oraz innych produktów bogatych w przeciwutleniacze (więcej o przeciwutleniaczach pisałam tutaj) chroni telomery. Natomiast spożywanie produktów przetworzonych, napojów gazowanych, mięsa, nabiału wiąże się ze skracaniem telomerów. No i oczywiście papierosy, które trzykrotnie przyspieszają ich utratę.

Zostały przeprowadzone pięcioletnie badania, które miały na celu zmierzenie długości telomerów u uczestników eksperymentu. Co się okazało ? U tych, którzy nie zmienili swojego trybu życia telomery ulegały skróceniu wraz z wiekiem. Natomiast u osób, które trzymały się prozdrowotnych zaleceń telomery nie tylko nie skracały się – one wręcz rosły, po 5 latach były wyższe niż na początku eksperymentu. Co ciekawe, eksperyment ten pokazał, że wydłużenie telomerów nie było spowodowane np. tylko utrzymywaniem aktywności fizycznej. U osób, które ćwiczyły a prowadziły dietę nie zgodną z zaleceniami telomery nie wydłużały się. Czyli odchudzanie i ćwiczenia fizyczne nie powstrzymają starzenia się komórek, ważny jest rodzaj spożywanej żywności !

 

KLIKNIJ W OBRAZEK I PRZECZYTAJ CO MOŻE ZROBIĆ DLA CIEBIE I TWOJEJ SKÓRY KOLAGEN NATYWNY PURE

 

Od czasu odkrycia telomerazy zostało przeprowadzonych mnóstwo badań, które wyodrębniły dodatkowo substancje odżywcze, które mają wpływ na długość telomerów. Są to :

  • witamina B12
  • witamina D
  • witamina E
  • witamina C
  • kwas foliowy
  • cynk
  • kwasy omega – 3

Badanie przeprowadzone na grupie 2000 kobiet wykazało, że u tych które miały wyższy poziom witaminy D występowało mniej zmian w DNA związanych z procesami starzenia. Osoby z wyższym poziomem witaminy D mają dłuższe telomery i starzeją się wolniej.

Kwas foliowy odgrywa ważną rolę w zachowaniu integralności i metylacji DNA, co ma wpływ na długość telomerów. Badania wykazały, że zarówno u kobiet jak i u mężczyzn wyższe stężenie kwasu foliowego odzwierciedlało się w dłuższych telomerach.

Witamina B12, zwana witaminą energii pełni w organizmie istotne funkcje, takie jak produkcja energii i krwi, synteza DNA i mieliny. Mielina chroni zakończenia nerwowe i umożliwia wzajemną komunikację. Witamina B12 występuje wyłącznie w mięsie zwierzęcym, więc jeśli jesteś na diecie wegetariańskiej uważam, że koniecznie i natychmiast powinieneś suplementować tę witaminę.

A z kolei kwasy omega – 3 spowalniają tempo skracania telomerów o 32 %.

Wspomniałam w trakcie artykułu, że same ćwiczenia fizyczne nie wydłużą telomerów ….. ale ćwiczenia fizyczne w połączeniu z dietą, odpowiednią ilością snu oraz umiejętnym radzeniem sobie ze stresem – owszem.

Zadbaj o siebie a zobaczysz zmiany zarówno zarówno na swoim ciele, jak i wewnątrz.

 

Źródło: „Jak nie umrzeć przedwcześnie” Dr Michael H. Greger

Mar 27

Jak sprawdzić ile dni ma jajko ?

Kupując jajka w markecie czy zwykłym osiedlowym sklepie jego świeżość określamy zwykle po dacie przydatności do spożycia. Wiele osób kupuje jednak jaja na targowiskach, od kobitek, które twierdzą, że właśnie pozbierały jaja z kurnika itd. Są sposoby na to aby sprawdzić wiarygodność słów takiej jajkowej Pani 🙂 Ogólnie jajko zachowuje swoją świeżość do 28 dni od daty zebrania i w tym czasie można spokojnie takie jajo zjeść. A jak sprawdzić czy ta data już przypadkiem nie minęła ?

Najlepszym sposobem jest umieszczenie jajka w wodzie. Jajo świeże zawsze wyląduje na dnie w pozycji poziomej. Jeśli natomiast ułoży się w pozycji pionowej oznacza, że nie jest pierwszej świeżości, a jeśli do tego wypłynie na powierzchnię to nie proponowałabym takiego jajka spożywać.

Jajko już po tygodniu od zebrania może lekko odchylać się do pionu szerszą stroną ku górze po zanurzeniu w wodzie. Po 14 – 21 dniach ten kąt nachylenia będzie jeszcze większy, mniej więcej wyniesie 45 – 60 stopni. Jajo 30 dniowe będzie stało całkiem pionowo.

Być może niektórzy z Was zauważyli, że podczas gotowania jajek wokół nich zbierają się pęcherzyki powietrza. I właśnie im starsze jajko tym te pęcherzyki większe. Można to zaobserwować po ugotowaniu jajka i obraniu go ze skorupki, zauważycie wówczas, że w grubszym końcu jaja skorupka nie przylega idealnie do białka tylko występuje tam kawałek pustej powierzchni, no i właśnie im więcej tego miejsca tym starsze i gorsze jajko.

Jeszcze jedna sytuacja do określenia świeżości jaja to umiejscowienie się żółtka po ugotowaniu na twardo. W idealnie świeżym jaju żółtko będzie centralnie na środku, im jajko starsze tym żółtko będzie bliżej strony szerszej jajka, a czasem może Wam się zdarzyć, że żółtko będzie niemal widoczne gołym okiem nawet bez krojenia.

Reasumując:

Jajko, które ma maksymalnie 7 dni:

  • po zanurzeniu w wodzie będzie ustawione całkiem poziomo względem dna naczynia
  • praktycznie nie będzie wydzielać pęcherzyków powietrza podczas gotowania, lub w bardzo małej ilości
  • po ugotowaniu żółtko będzie na środku

Jajko, które ma 7 do 21 dni:

  • po zanurzeniu w wodzie jajko lekko zacznie się odchylać do pionu, ale kąt nachylenia nie przekroczy 60 stopni
  • pojawią się pęcherzyki powietrza podczas gotowania
  • po ugotowaniu żółtko będzie bliżej szerszej strony jajka

Jajko, które ma 21 do 28 dni:

  • po zanurzeniu w wodzie jajko będzie jeszcze na dnie ale ustawi się zupełnie pionowo względem dna naczynia
  • pojawi się sporo pęcherzyków powietrza podczas gotowania
  • po ugotowaniu żółtko znajdzie się przy szerszej ścianie jaja (na dole)

Przy okazji polecam Wam artykuł, który pisałam jakiś czas temu dotyczący właściwości zdrowotnych skorupki jaj TUTAJ

 

SKUTECZNY SUPLEMENT DIETY WSPOMAGAJĄCYODCHUDZANIE

Mar 24

Oto czarna lista herbat zanieczyszczonych pestycydami

Herbata – tak popularna w naszym kraju …. nie jedna osoba nie wyobraża sobie śniadania bez kanapki popijanej herbatą. No i w sumie powinna być zdrowa, a przynajmniej jakaś część jej gatunków. Okazuje się, że jednak nie jest tak kolorowo. Wiele herbat dostępnych na rynku zanieczyszczonych jest pestycydami w stopniu wyższym niż norma przewiduje, a niektóre z nim zawierają odmiany pestycydów zakazane na całym świecie.

I tak oto mamy:

Najgorsza herbata, Uncle Lee’s Legends of China Green Tea zawierająca ponad 20 pestycydów w tym 10 krotnie przekroczone normy acetamiprydu i chlorfenapylu. Znaleziono w niej również niebezpieczny poziom bifentryny, która zwiększa prawdopodobieństwo zachorowania na raka, a także drugiej substancji zwanej endosulfan, mającej niekorzystny wpływ na układ nerwowy.

 

 

Kolejna to z firmy Tetley Pure Green Tea zawierająca 18 różnych pestycydów. Najbardziej toksycznym związkiem w tej herbacie jest acetamipryd, który powoduje mdłości, drgawki, wymioty, hipotermię, osłabienie mięśni, a także drugi związek o nazwie chlorfenapil, który jest wolno działającą silną trucizną.

 

 

Kolejna „super herbata” to Twinnings Earl Grey. W tej herbacie znaleziono 10 substancji chemicznych w tym biferynę i acetamipryd, który był w herbacie powyżej.

 

 

No i mamy również herbatkę firmy Lipton – Pure Green Tea, w której znaleziono 7 pestycydów oraz podwyższony poziom szkodliwych dla zdrowia substancji: bifentryny, acetamiprydu i dikofolu.

 

 

oraz Lipton Yellow Label Blach Tea, zawierającej to samo co poprzednia z Liptona.

 

 

Natomiast ta ostatnia nieznanej marki zawiera prawdziwą bombę kilkudziesięciu pestycydów.

 

 

 

Mało tego, kupując herbaty w torebkach również narażamy się na niebezpieczne dla zdrowia substancje. Zawierają one epichlorohydrynę, niebezpieczny związek chemiczny, który może powodować raka oraz bezpłodność. Najlepiej więc kupować herbaty liściaste.

 

źródło: odkrywamyzakryte.com

Starsze posty «