«

»

Gru 27

Nasiona chia – ogromne bogactwo wartości odżywczych

 

Nasiona chia to powszechna nazwa szałwii hiszpańskiej uprawianej w Ameryce Północnej, Środkowej i Południowej.

Są to maleńkie nasiona, mniejsze nawet niż sezam, len czy konopie.

W smaku są lekko orzechowe a kolorystycznie mogą być w odcieniu białym lub czarnym. Białe nasiona są droższe, gdyż występują rzadziej, jednak nie ma znaczącej różnicy pomiędzy nasionami jeśli chodzi o wartości odżywcze.

Nasiona chia można spożywać bez ograniczeń, jest to dodatkowo istotne dla osób chcących się odchudzać, bo pęcznieją one dając uczucie sytości.

Jeśli chodzi o wartości odżywcze to zwrócili na nie uwagę lekarze, dietetycy sportowcy oraz zwolennicy surowych diet gdyż tkwi w nich ogromne bogactwo wartości odżywczych.

Nasiona chia:

– zmniejszają stany zapalne i bóle stawów

– obniżają poziom cholesterolu

– zwiększają poziom energii

– zwiększają wydajność sportową

– usprawniają procesy trawienne

– zwiększają metabolizm i pomagają w utracie wagi

– poprawiają stan włosów, skóry i paznokci

Nasiona chia zawierają: niacynę, kwas foliowy, wapń, magnez, potas, żelazo, selen, witaminy A, C i E. Dostarczają one organizmowi antyoksydantów, które pomagają neutralizować wolne rodniki uszkadzające komórki.

Według Departamentu Rolnictwa Stanów Zjednoczonych porcja wynosząca 30 g czyli około 2 łyżek nasion zawiera 137 kalorii, 11 g błonnika pokarmowego, 4 g białka, 9 g tłuszczu oraz 4 g kwasów tłuszczowych omega – 3. Nasiona te zawierają wszystkie 9 aminokwasów, których organizm człowieka nie jest w stanie wytworzyć i które musi pozyskać z pożywienia.

Kolejna rzecz to błonnik. Aby organizm ludzki przeprowadzał właściwe procesy trawienne i wydalnicze potrzebuje produktów bogatych w błonnik rozpuszczalny i nierozpuszczalny. Nasiona chia zawierają oba te typy.

Nasiona te uważa się za produkt stanowiący najbogatsze źródło kwasów tłuszczowych omega – 3 pochodzenia roślinnego.

Według danych Departamentu Rolnictwa Stanów Zjednoczonych w 100 g nasion chia znajduje się:

– 15 razy więcej magnezu niż w brokułach

– 9 razy więcej fosforu i 5 razy więcej wapnia niż w krowim mleku

– 3 razy więcej białka niż w fasoli czerwonej kidney

– 3 razy więcej żelaza niż w szpinaku

– 2 razy więcej selenu niż w nasionach lnu

– 2 razy więcej potasu niż w bananach

– 2 razy więcej błonnika pokarmowego niż w płatkach z otrąb pszennych

Jak widać z powyższego w nasionach chia drzemie ogromna moc składników pozytywnie wpływających na nasze zdrowie, zatem warto używać ich na co dzień. Nie mają one praktycznie smaku więc śmiało można dodawać do wszystkich posiłków, soków czy koktajli. Doskonale się również nadają do zagęszczania zup i sosów.

 

SLIMCOL . IDEALNY I ZDROWY SPOSÓB NA UZYSKANIE WYMARZONEJ SYLWETKI

 

źródło: „Odkrywamy nasiona chia” Beverly Lynn Bennett

Inni użytkownicy przeczytali również

Dodaj komentarz

Or

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć tych znaczników i atrybutów HTMLa: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

CommentLuv badge