«

»

Lut 21

Jak dochodzi do miażdżycy i jak Twoja dieta może to zmienić ?

Najnowsze badania dowodzą, że jeśli wystąpił już zawał serca, dieta może zapobiec ponownej katastrofie. Zatem jeśli przez lata nie było się ostrożnym można cofnąć opłakane skutki złego odżywiania i zmienić istniejący, zagrażający zdrowiu stan rzeczy.

Nigdy nie jest za wcześnie ani za późno.

Choroba wieńcowa zaczyna się gdy pojawiają się pasma tłuszczu w komórkach tworzących ścianę naczyń i pod nimi. Pasma te następnie przekształcają się w tzw. blaszki miażdżycowe. Jeśli któraś z tych blaszek się oderwie, może spowodować zator, a to już powoduje zawał serca. Może się zdarzyć, że zostaną uszkodzone naczynia mózgowe, wówczas następuje udar mózgu.

Jak zatem utrzymać drożność naczyń krwionośnych i co na ten temat mówią badania ?

Duńscy naukowcy ze szpitala w Frederiksberk na podstawie 40 badań wykazali, że zdecydowanie najgłębsze i najczystsze tętnice posiadali Ci, którzy mieli najwięcej kwasów omega-3 w tkankach i odwrotnie: Ci, którzy mieli najmniej omega-3 posiadali najbardziej zmiażdżycowane tętnice.

Bardzo dużą zawartością omega-3 cieszą się ryby i badanie holenderskich naukowców wykazało, że jedzenie 30 g ryb dziennie zmniejszyło aż o połowę ryzyko choroby wieńcowej.

Identycznie sytuacja wygląda u osób po już przebytych zawałach. Spożywanie ryb czy innych produktów zawierających omega-3 może zmniejszyć o jedną trzecią prawdopodobieństwo wystąpienia kolejnego ataku. Wykazał to w swoich badaniach dr Michael Burr z Ośrodka Badawczego w Cardiff.

Kolejne badanie przeprowadzone przez dr Rudolpha A. Riemersma z Uniwersytetu w Edynburgu obejmujące 500 mężczyzn w średnim wieku wykazało, że ból w klatce piersiowej pojawiał się u tych, którzy mieli niski poziom witaminy E, C, beta-karotenu oraz omega-3. Zatem, aby bóle te złagodzić bezwzględnie trzeba przejść na dietę zawierającą dużo warzyw i owoców, kasz, orzechów, tłuszczu rybiego oraz olejów roślinnych.

IDEALNE PROPORCJE KWASÓW OMEGA 3, 6 i 9

Porzuć całkiem tłuszcze zwierzęce !

Jest to wielka katastrofa w żywieniu w ogóle, a jeśli chodzi o choroby serca to niszczy tętnice, zwiększa lepkość krwi, tworzy zakrzepy. Populacje, które jedzą najwięcej tłuszczów zwierzęcych wykazują najwyższe wskaźniki zapadalności na chorobę wieńcową na świecie.

W jaki sposób omega-3 chronią serce ?

  • blokują agregację płytek krwi
  • zmniejszają skurcz naczyń krwionośnych
  • zwiększają przepływ krwi
  • zmniejszają poziom fibrynogenu (jednego z czynników krzepnięcia)
  • zwiększają aktywność fibrynolityczną (rozpuszczają skrzepy)
  • blokują uszkadzanie komórek przez wolne rodniki tlenowe
  • zmniejszają poziom trójglicerydów
  • czynią błony komórkowe bardziej elastyczne
  • obniżają ciśnienie krwi

Co poza omega-3 ?

CZOSNEKregularne spożycie czosnku powstrzymuje zrastanie naczyń, a co najważniejsze może nawet odwrócić proces już zarośniętych i pomóc je udrożnić. Wyniki badań dr Aruna Bordia, kardiologa z wydziału medycznego Tagore w Indiach potwierdzają ten fakt. Karmił on czosnkiem króliki, które miały w 80% niedrożne tętnice i otrzymał u nich w efekcie częściowy powrót do zdrowia. Z kolei inne badanie na grupie 432 osób chorych na serce wykazało, że u jedzących dwa do trzech ząbków czosnku dziennie w drugim roku obserwacji wykazało zmniejszenie częstości zgonów o 50%, natomiast w trzecim roku już nawet o 66%. Ponadto u tych osób dodatkowo obniżyło się ciśnienie tętnicze krwi.

ORZECHY – prof. Gary Fraser z Uniwersytetu Loma Linda w Kalifornii przebadał grupę 31208 osobową i odkrył, że orzechy stoją na jednej z pierwszych pozycji jako produkt zapobiegający atakom serca. Ci, którzy jedli orzechy co najmniej 5 razy w tygodniu mieli o połowę mniejsze zagrożenie tą chorobą. Już dieta zawierająca orzechy raz w tygodniu powoduje zmniejszenie ryzyka zawałem serca o 25%.

WARZYWA I OWOCE – wegetarianie mają najniższe wskaźniki występowania chorób serca ! Osoby, które jedzą pokarmy bogate w beta-karoten czyli marchew czy np. ziemniaki zmniejszają zagrożenie ataku o 22% w przypadku serca oraz o 40 – 70% w przypadku udaru mózgu. Dowiedli tego naukowcy z Holandii, Ameryki oraz Indii.

ALKOHOL – jak dowiodły 24 przeprowadzone badania 1 – 2 drinki dziennie odstraszają choroby serca. Obszerne badanie Erica Rimma ze Szkoły Zdrowia Publicznego Uniwersytetu Harwardzkiego dowiodło, że pół do jednego drinka dziennie zmniejszyło wystąpienie choroby wieńcowej o 21 %, natomiast jeden, półtora drinka zmniejszał to ryzyko nawet o 32 %. Jeśli jednak nie spożywasz alkoholu, absolutnie nie zaczynaj ! Większe niż 44 ml 40% alkoholu (wódka, whisky, brandy), lub 350 ml piwa, lub 150 ml wina dziennie staje się niebezpieczną trucizną dla serca i dla innych organów również.

Aby uniknąć wizyt u kardiologa zapamiętaj :

  1. Spożywaj więcej tłustych ryb, jeśli nie jadasz mięsa, zamień to na tran lub inne źródło omega-3
  2. Włącz koniecznie do diety czosnek i cebulę oraz inne warzywa i owoce
  3. Unikaj potraw zawierających tłuszcze zwierzęce (mięso i potrawy mleczne)
  4. Używaj oliwy z oliwek
  5. Jeśli pijesz alkohol ogranicz spożycie do ilości wymienionych w artykule

 

.

źródło: „Żywność Twój cudowny lek” Jean Carper

2 Komentarze

  1. Witek

    Interesujące. Ale czy nie ma literówki w artykule, ze wg Holendrów wystarczy zjeść 30 g ryb aby zmniejszyć ryzyko choroby wieńcowej o połowę?
    Witek ostatnio opublikował…Nowoczesna i trwała blachodachówkaMy Profile

  2. Bartek

    Ja ostatnio musiałem właśnie zmienić dietę na tę niskokaloryczną i przeciwmiażdżycową, bo się okazało, że jakieś problemy sercowo-naczyniowe się pojawiły. lekarz skontrolował i zalecił póki co zmianę diety i wzbogacenie jej o naturalne ziołowe suplementy jak np Ovobiovita z biovitalium24.pl Zacząłem brać regularnie. Do tego jem zdrowsze i lżejsze rzeczy i liczę, że sytuacja się poprawi.

Dodaj komentarz

Or

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć tych znaczników i atrybutów HTMLa: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

CommentLuv badge