Jak zmniejszyć kaloryczność makaronu ?

Któż nie lubi dań z makaronem ? Spagetti czy choćby pyszny rosołek z kluseczkami ? Mniam… Jednak jeśli liczysz kalorie to pewnie za często sobie nie pozwalasz na wybryki z makaronem. Fajnie by było gdyby miał z połowę mniej kalorii, co ? …. A wiesz, że się da ? Prosta sprawa, wystarczy nie jeść go tuż po gotowaniu tylko wystudzić. To samo dotyczy ryżu czy ziemniaków.

O co tu chodzi ? A no o skrobię. Istnieją jej dwa rodzaje: przyswajalna i oporna. Skrobia przyswajalna jest szybko przez nasz organizm zamieniana w glukozę i przechowywana w postaci tłuszczu, jeśli jej nie spalisz. Natomiast skrobia oporna nie jest rozkładana na glukozę, enzymy trawienne jelita cienkiego na nią nie działają, zatem przechodzi ona nienaruszona do jelita grubego i dopiero tam ulega rozkładowi, a w jelicie grubym pozyskiwanie kalorii jest znacznie mniejsze.

Wystarczy zostawić makaron (ryż czy ziemniaki) na noc w lodówce i na drugi dzień skrobi opornej jest dużo więcej, a im jej więcej tym mniej kalorii.

Kolejna rzecz to skoki cukru. Gdy jemy ryż, makaron czy ziemniaki tuż po ugotowaniu cukier skacze w górę, następnie tłumiony jest przez insulinę, co w efekcie powoduje, że po spadku cukru znów jesteśmy głodni i częściej podjadamy. Gdy tych skoków nie ma, unikamy napadów głodu.

Jedzenie makaronu na drugi dzień prosto z lodówki to raczej zerowa przyjemność dla kubków smakowych. Z tego też powodu naukowcy postanowili sprawdzić, co będzie się działo gdy posiłek odgrzejemy. Przebadano grupkę osób. Pierwszego dnia grupa ta dostała makaron świeżo po ugotowaniu, drugiego dnia zimny, a trzeciego odgrzany. Osobom tym mierzono poziom glukozy co 15 minut przez 2 godziny od zjedzonego posiłku. Okazało się, że po zjedzeniu odgrzewanej porcji skok glukozy był nie tylko niższy od skoku po zjedzeniu świeżo ugotowanej, ale i od tej wystudzonej i zjedzonej na zimno.

Zatem jest to rewelacyjna alternatywa nie tylko dla liczących kalorie ale i dla cukrzyków

A to jeszcze nie koniec plusów jedzenia wystudzonego czy odgrzanego makaronu. W jelicie grubym, tak gdzie skrobia oporna ulega rozkładowi, żywią się nią bardzo pożyteczne dla człowieka bakterie. Bakterie te zapobiegają wzdęciom, niestrawnościom oraz infekcjom jelit. Ponadto w wyniku fermentacji skrobi opornej powstaje kwas masłowy, który chroni przed rozwojem raka jelita grubego oraz odbytu.

I jeszcze jedno, skrobia oporna powoduje lepsze wchłanianie magnezu oraz wapnia z pokarmów.

Zatem kalorii mniej, korzyści zdrowotne większe, nic tylko przygotowywać ryż, ziemniaki, czy makaron dzień wcześniej.

Smacznego i zdrówka dla Was 🙂

Dodaj komentarz

Or

Twój adres email nie będzie publikowany.

CommentLuv badge