«

»

Lip 29

Gruszki – jedne z najzdrowszych owoców sezonowych i jedne z nielicznych zawierające jod.

Gruszka to owoc zawierający mnóstwo witamin i minerałów a przy tym nie jest ciężkostrawna, jak się niektórym wydaje. Mogą ją spożywać już 6 miesięczne niemowlęta.

W gruszce znajdziesz :

  • witamina C
  • witamina B1
  • witamina B2
  • witamina B3 (PP)
  • witamina B6
  • kwas foliowy
  • witamina A
  • witamina E
  • witamina K
  • wapń
  • żelazo
  • magnez
  • fosfor
  • potas
  • sód
  • cynk
  • jod
  • bor

 

Gruszki wzmacniają serce

Dzięki zawartości potasu (około 200 mg na owoc) zapewniają prawidłową pracę mięśni, w tym serca.

Zapobiegają udarom mózgu i chorobie Alzheimera

Zawarta w gruszkach kwercetyna zapobiega uszkadzaniu tętnic oraz zmniejsza ryzyko zachorowania na Alzheimera. Natomiast epikatechina powoduje, że nasz mózg jest lepiej ukrwiony i mamy lepszą pamięć. Składnik ten chroni również przed udarem mózgu.

Pomagają utrzymać równowagę psychiczną

Średniej wielkości owoc zawiera miedź, która pokrywa 15 % dziennego zapotrzebowania. Minerał ten zapewnia zdrowie centralnego układu nerwowego oraz wpływa na naszą zdolność zapamiętywania i uczenia się, dlatego bardzo ważny jest szczególnie w diecie uczniów czy studentów. Ponadto powoduje, że nasza psychika jest w doskonałej kondycji.

Wzmacniają kości

Ten pyszny owoc zawiera bor, który pomaga organizmowi zatrzymać wapń. Jest do doskonała profilaktyka przeciw osteoporozie.

Są zbawienne dla układu trawiennego

Mogą je spożywać nawet osoby mające problemy żołądkowe. Skutecznie radzą sobie z dolegliwościami takimi jak zaparcia czy biegunki. Przyspieszają trawienie posiłków i zmniejszają ryzyko wystąpienia hemoroidów. Zawarty w nich błonnik obniża poziom cholesterolu i ułatwia przyswajanie witamin i minerałów.

Walczą z kamieniami żółciowymi

Zawarty w gruszkach kwas jabłkowy pomaga rozpuścić zawarte w woreczku żółciowym złogi. Z uwagi na niską zawartość szczawianów są doskonałe dla osób borykających się z kamieniami nerkowymi.

Zmniejszają ryzyko wystąpienia nowotworów

Błonnik z gruszek wiąże w przewodzie pokarmowym wtórne kwasy żółciowe, których nadmiar zwiększa ryzyko wystąpienia raka jelita grubego. Natomiast kwas hydroksycynamonowy zapobiega nowotworom płuc i żołądka. Działanie przeciwnowotworowe ma również zawarta w skórkach gruszek kwercetyna, która jest silnym przeciwutleniaczem. Gruszki okazują się również skuteczne w walce przeciw nowotworom przełyku.

Powstrzymują zwyrodnienie plamki żółtej

Zawarta w nich luteina i zeaksantyna zmniejszają ryzyko rozwoju zwyrodnienia plamki żółtej, która jest najczęstszą przyczyną utraty wzroku po 65 roku życia.

Łagodzą wszelkie zapalenia

Gruszki zawierają liczne flawonoidy i karotenoidy, które mają właściwości przeciwzapalne. Wspólnie z jabłkami stanowią najcenniejsze źródło flawonoli, przy czym gruszki biją jabłka na głowę jeśli chodzi o zawartość epikatechiny i flawonoidu.

Są doskonałym źródłem witaminy K

Witamina K jest bardzo cenna, gdyż poprawia krążenie i zapobiega krzepnięciu krwi. Osoby, które spożywają ponad 108 mikrogramów witaminy K dziennie są o 45 % mniej narażone chłoniakami nieziarniczymi – a te należą do najczęściej występujących nowotworów krwi.

Pomagają zwalczać infekcje

Jest to owoc o działaniu przeciwzapalnym i przeciwgorączkowym. Są pomocne przy zapaleniach układu moczowego.

Są dobrym źródłem kwasu foliowego

Gruszki zalecane są kobietom w ciąży, ponieważ zawierają sporo kwasu foliowego, a to zapobiega wadom wrodzonym cewy nerwowej płodu a także wspomaga prawidłowy rozwój płodu.

Co więcej: gruszki skutecznie walczą z trądzikiem młodzieńczym, chronią przed kacem, obniżają ryzyko niedoczynności tarczycy, zmniejszają ryzyko cukrzycy, skutecznie walczą z wolnymi rodnikami, napar przygotowany z gruszek przyspiesza gojenie się ran, obniżają ciśnienie tętnicze krwi i zmniejszają bóle brzucha.

Jak widać gruszka to samo zdrowie, zajadajmy się więc teraz póki jest na nie sezon !

Dodaj komentarz

Or

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć tych znaczników i atrybutów HTMLa: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

CommentLuv badge