Dlaczego nie powinieneś wyrzucać liści rzodkiewki ?

Ogólnie przyjęło się, że liście rzodkiewki obrywamy i wyrzucamy do kosza, a zjadamy tylko korzeń. Nie znam nikogo kto robiłby inaczej. A okazuje się, że to błąd – liście są dużo zdrowsze, można powiedzieć, że nawet bardziej niż brokuł.

Liście rzodkiewki są doskonałym źródłem witaminy C (jest jej 2 razy więcej niż w soku z cytryny), wapnia i żelaza (2 razy więcej niż w szpinaku), magnezu oraz fosforu.

Liście i korzenie rzodkiewki mają zupełnie inny skład jeśli chodzi o związki glukozynolatów działających antynowotworowo. I tak liście mają 45 razy większą zdolność aktywacji enzymów odtruwających.

 

Oto najważniejsze właściwości liści rzodkiewki:

  • silne działanie antyrakowe (silniejsze niż brokuł)

  • oczyszczają organizm z toksyn i wspierają pracę wątroby

  • wzmacniają odporność

  • regulują ciśnienie krwi

  • usprawniają pracę żołądka i przemianę materii

  • wspomagają leczenie żółtaczki

  • działają przeciwzapalnie

  • napar z liści pomaga walczyć z zaparciami

  • suszone liście pomagają walczyć z grzybicą stóp i paznokci (proszek wystarczy wsypać do skarpetki)

Liście mają ostro gorzki smak a można je dodawać do zup, wykorzystywać do sałatek, robić pesto czy pić wyciśnięty z nich sok.

Oczywiście najlepsze i najbardziej wartościowe liście będą te z upraw ekologicznych czy z własnego ogródka

Przepis na pyszne pesto:

pęczek liści rzodkiewki

pestki słonecznika, dyni lub orzechy

sok z cytryny

przyprawy

oliwa z oliwek

Liście po umyciu i osuszeniu zblendować. Pestki lub orzechy uprażyć na suchej patelni. Zblendować wraz z przyprawami i sokiem z cytryny. Idealne do makaronu, do smarowania kanapek czy faszerowania jajek (jeśli chodzi o faszerowanie jaj, żółtka można zblendować wraz z pastą).

Smacznego i na zdrowie 🙂

.

Dodaj komentarz

Or

Twój adres email nie będzie publikowany.

CommentLuv badge