«

»

Maj 20

MARCHEWKA A WYCIŚNIĘTY Z NIEJ SOK TO NIE TO SAMO !

Wyciskając sok z warzyw otrzymujesz 9 razy więcej ich wartości odżywczych. Przykładowo marchewka zawiera około 100 milionów jednostek płynu, które nie są w stanie otworzyć się poprzez żucie (nie wszystkie). Natomiast wyciskanie otwiera te milion jednostek marchewki, tych wszystkich substancji odżywczych. Dlatego tak ważne jest picie świeżo wyciskanych soków ! Dotyczy to oczywiście wszystkich warzyw.

sooooki

 

Soki są kopalnią witamin ! Te warzywne mają przewagę nad owocowymi po pierwsze pod względem kalorii: 1 litr soku owocowego może mieć czasami nawet 450 kalorii, dlatego powinni je ograniczać osoby z nadwagą oraz chore na cukrzycę. Po drugie soki warzywne mają więcej magnezu, żelaza, wapnia, błonnika i beta – karotenu w swojej zawartości w porównaniu z sokami owocowymi.

Soki odkwaszają organizm, działają antynowotworowo, rozpuszczają śluz i wymywają nierozpuszczalne, szkodliwe dla zdrowia sole, oczyszczając mięśnie, tkanki i krew. Ponadto rozpuszczają kamienie w wątrobie i nerkach. Wszyscy powinni o tym pamiętać a już w szczególności osoby, które nie przykładają się nadto do tego co wkładają do ust. W jednej szklance mieści się sok z np. 4 marchewek, 2 łodyg selera naciowego i 2 jabłek, więc jest to też doskonałe rozwiązanie dla osób, których menu jest ubogie w warzywa i owoce, bo taką jedną szklanką omijają sprawę przeżuwania 🙂 i dostarczają do organizmu masę witamin i minerałów.

Zadbaj o to aby w każdej szklance wypitego przez Ciebie soku było zielone warzywo. Wszystko co zielone zawiera chlorofil, który wypełnia ciało tlenem.

Jeśli nie masz wyciskarki, tylko sokowirówkę (tak jak ja) nie będziesz w stanie wycisnąć soku ze wszystkich warzyw. W takim przypadku rozwiązaniem jest blender lub mikser i pozyskany dzięki niemu szejk. W jednej szklance zblendowanych warzyw czy owoców mieści się np. 2 garście szpinaku, garść naci pietruszki i 1 banan + do rozrzedzenia trochę wody lub jeszcze lepiej sok z 1 pomarańczy lub cytryny. I znów za jednym zamachem bomba witaminowa. A akurat podany przykład to szejk, że palce lizać 🙂

szejki

 

Duża część zielonych warzyw jest ciężko przeżuwalna i z tego powodu rzadko ląduje na naszych talerzach, dlatego szejki i soki są perfekcyjnym rozwiązaniem aby móc to nadrobić.

Celowo wspomniałam o szejku ze szpinaku. Oto jego działanie:

– działa na czynności wydalnicze śluzówek, żołądka i trzustki

– działa antynowotworowo

– chroni wzrok

– zmniejsza ryzyko chorób serca

– reguluje ciśnienie tętnicze krwi

– pomaga przy zaparciach – nawet w tych najcięższych przypadkach

– otyłość

– zęby i dziąsła

– wrzody jelit

– zapalenie stawów

– czyraczność

– bóle głowy, w tym migrenowe

– reumatyzm

– obrzęki kończyn

– zaburzenia funkcjonowania serca

– anemia

– rozstrój nerwowy

– zaburzenia wydzielania nadnerczy i tarczycy

– zapalenie nerek

– depresja

– częste krwotoki

– utrata sił

Soki czy szejki powinniśmy urozmaicać i nie pić na okrągło jednych i tych samych, mam tu na myśli szczególnie wspomniany szpinak, który zawiera szczawiny, które spożywane w nadmiarze mogą utrudniać wchłanianie wapnia i żelaza.

Na koniec dobra rada nr 1:

Jeśli dopiero masz w planach zakup sokowirówki lub wyciskarki proponuję dołożyć parę groszy i zakupić to drugie. Niestety podczas przyrządzania soków w sokowirówce wszystkie szkodliwe substancje pozostają w wytłokach a wyciskarka potrafi je oddzielić.

Dobra rada nr 2:

Warzywa zawierające chlorofil, czyli wszystkie zielone, powinno gotować się w dużej ilości osolonej wody, aby maksymalnie rozcieńczyć kwas szczawiowy, który niszczy chlorofil. Należy gotować je bez przykrycia, aby wraz z parą mógł ulatniać się ten kwas. Zielone warzywa zawsze wkładamy do gotującej się już wody – wpływa to na jak najmniejsze wypłukanie chlorofilu z warzyw.

Dodaj komentarz

Or

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć tych znaczników i atrybutów HTMLa: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

CommentLuv badge