«

»

Maj 26

Uzdrawiaj się chodzeniem !

Arystoteles powtarzał swoim uczniom: Nic tak nie niszczy organizmu, jak długotrwała fizyczna bezczynność.

Ruchu potrzebują wszyscy a chory organizm potrzebuje wysiłku kilkadziesiąt razy większego niż organizm zdrowy.

Jak to powiedział Michał Tombak w swojej książce „Droga do zdrowia”: Jeśli możecie państwo biegać – biegajcie, możecie chodzić – chodźcie, nie możecie chodzić – czołgajcie się! A przede wszystkim starajcie się jak najmniej siedzieć i leżeć.

Nasze ciało składa się z około 600 mięśni, które oplecione są naczyniami krwionośnymi. Mięśnie pomagają naczyniom przepompowywać przez siebie krew. Można więc to określić w ten sposób, że gdy jesteś w ruchu pracuje dla Ciebie dodatkowo 600 „malutkich serc”. Im więcej ich pracuje tym lepszy jest stan serca i układu krwionośnego. A że podczas spaceru pracuje najwięcej mięśni to jest to najlepsze lekarstwo na serce.

Najlepszy jest szybki marsz – pozwala obniżyć prawdopodobieństwo wystąpienia zawału i wylewu krwi do mózgu o 40 %. Dr G. Monson, pracujący w klinice dla kobiet w Bostonie po przeprowadzeniu badań na pielęgniarkach wysnuł następujący wniosek: u kobiet, które tylko przez 3 godziny w tygodniu odbywały spacery szybkim krokiem, ryzyko wylewu lub zawału serca spadło prawie dwukrotnie.

bieganie

Tymczasem w większości mamy do czynienia z 70 – latkami zmęczonymi życiem, cierpiącymi na bezsenność z ograniczonymi ruchami i myślimy, że jak ma 70 lat i jeszcze żyje to już dobrze, mówiąc im na pocieszenie: starość nie radość. To znaczy nie wiem czy to takie pocieszenie 🙂 … raczej nie …. Ok, ale mówimy tak, nie zastanawiając się nad tym, że w przyszłości nam też ktoś tak powie 🙂 i co? ładnie? Czy może lepiej poświęcić chociaż trzy razy w tygodniu godzinę na szybki spacer (rzecz jasna może to być każdy inny ruch).

Chód nazywany jest królową ćwiczeń fizycznych i raczej słusznie, gdyż w żadnych innych ćwiczeniach nie osiąga się takiej harmonii w pracy mięśni i krwi.

 

 

Co z bieganiem?

 

Starożytni Spartanie mówili: Jeśli chcesz być silny – biegaj, chcesz być zdrowy – biegaj, chcesz być mądry – biegaj.

Bieganie wzmacnia ścianki naczyń krwionośnych, normalizuje przemianę materii, wzmacnia kręgosłup, reguluje ciśnienie tętnicze krwi, zmniejsza cholesterol, poprawia gęstość kości, wzmacnia płuca i oskrzela a także pozytywnie wpływa na nasze zdrowie psychiczne ponieważ podczas biegu wydzielają się hormony szczęścia 🙂 Bieg jest lekarstwem na podwyższenie odporności organizmu oraz osiągnięcie zdrowia i młodości. Pamiętaj jednak, że jeśli chcesz zacząć biegać nie forsuj się od razu, daj sobie czas, bo możesz wyrządzić sobie krzywdę. Zacznij od małych dystansów a potem je stopniowo zwiększaj. Jeśli masz taką możliwość biegaj po ziemi lub trawie, to wzmacnia mięśnie i stawy. Po biegu najlepiej połóż się na połowę czasu tego co zużyłeś na bieg z nogami ułożonymi powyżej poziomu serca, tak aby dać mu odpocząć (sercu). 70% krwi znajduje się poniżej poziomu serca, a to nie łatwa robota pompować ją do góry, tym bardziej, że podczas biegu krwioobieg zwiększa się. Daj zatem sercu odpocząć.

Powtórzę, podsumowując, zdanie z początku tego artykułu:

Jeśli możesz biegać – biegaj, możesz chodzić – chodź, nie możesz chodzić – czołgaj się !!! A przede wszystkim staraj się jak najmniej siedzieć i leżeć !

p.s. a jak już siedzisz nigdy nie zakładaj nogi na nogę, gdyż pod kolanami znajdują się dwie duże tętnice, które po uciśnięciu powodują naruszenie ogólnego krążenia krwi.

Dodaj komentarz

Or

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć tych znaczników i atrybutów HTMLa: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

CommentLuv badge