«

»

Lis 18

Po jakiej diecie występuje efekt jojo ?

Często zdarza mi się kiedy rozpisuję komuś dietę, lub mam rozpisać, pytanie: „A czy po tej diecie nie będzie efektu jojo” ? Na to pytanie odpowiedź brzmi: i tak i nie.

Nie istnieje dieta po której nie ma efektu jojo, ani nie istnieje dieta po której efekt jojo jest. Wszystko zależy od tego jakie menu pojawi się w naszym życiu po zakończeniu jakiejkolwiek diety.

Mówi się, że jak ktoś drastycznie i szybko schudnie to grozi mu efekt jojo, mówi się, że brak aktywności fizycznej po zakończeniu diety może doprowadzić do efektu jojo.

Prawda jest taka, że osoba, która chce schudnąć musi przejść na dietę, która wziąwszy pod uwagę jej aktywność fizyczną, będzie zawierała mniej kalorii niż organizm danej osoby spali. Jeśli osoba jest zdrowa chudnie sobie w jakimś tempie, szybciej czy wolniej. Po określonym czasie osiąga wymarzoną sylwetkę i porzuca dietę. I dlaczego u jednych występuje kumulowanie się tkanki tłuszczowej ponownie a u drugich nie ? Jest to wynik tylko i wyłącznie tego, co spożywa ta osoba po zakończeniu diety. Zwykle efekt jojo występuje gdy osoba taka zaczyna spożywać więcej kalorii niż jej organizm potrzebuje. Pozwoli sobie na pizzę, na słodkości, bo przecież jest szczupła, wszystko jest fajnie. Tak, ale do czasu kiedy ta osoba nie zacznie nadużywać tego typu rzeczy. Można pozwolić sobie oczywiście i na pizzę i na kebaba i na tort, ale sporadycznie, raz na dwa tygodnie powiedzmy, czasem raz na tydzień, a czasem raz na miesiąc.

Pozostały czas to zdrowa, zbilansowana dieta …. w zasadzie to nie dieta a zdrowy, zbilansowany styl życia.

Niestety często zdarza się, że niektórym osobom wymyka się to spod kontroli i z dnia na dzień ich dieta zaczyna wyglądać tak, że dziś niewinna pizza, jutro niewinny cukierek, za dwa dni: „ach tylko hot dog i jutro nic nie jem”, jutro jednak kawałek ciasta u koleżanki i to wszystko prowadzi do tego, że niepostrzeżenie nie mieścimy się w spodnie. Zastanawiamy się co się stało ? I w efekcie zwalamy winę na dietę, na której wcześniej byliśmy, że była zła i mamy efekt jojo. My jesteśmy przecież niewinni, to dieta była źle dobrana ….. 🙂

Jeśli chodzi o zbyt szybki ubytek wagi, to fakt, zaprzestanie diety i zwiększenie ilości spożywanych kalorii może doprowadzić do ponownego tycia, ale to wciąż będzie wina tego co ta osoba je po zakończeniu diety. Nie można po stosowaniu diety np. 1300 kcal przejść nagle na 2300 kcal, podczas gdy zapotrzebowanie organizmu będzie 1700 kcal.

Czy ktoś wyobraża sobie jakąkolwiek dietę, po której zaprzestaniu objadając się bez opamiętania nie przytyjemy ? Nie ma takiej diety. Ktoś kto schudł nie ma wyjścia, zdrowy styl życia pozostaje z nim na zawsze. Jest impreza, pozwalamy sobie na coś więcej, jest wesele, pewnie, że trzeba pojeść pyszności, są urodziny – trzeba zjeść torta, ale to są tylko okazje. Pozostałe dni to zdrowe jedzonko i woda nie coca cola. To proste i logiczne.

Podsumowując stwierdzenie: „efekt jojo” to przykleiło się ono do każdego przypadku wzrostu wagi po diecie, przypisując winę właśnie diecie a nie osobie jej stosującej.

Należy zapamiętać sobie jedno: czy to się będzie nazywało: efekt jojo, czy efekt łakomstwa to finał jest ten sam – jeśli po zakończeniu diety nie będziesz odżywiać się zdrowo i rozsądnie z małymi tylko wyjątkami, zaczniesz przeginać, zajadać się fast foodami, słodyczami – zaczniesz tyć i kropka.

Dodaj komentarz

Or

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć tych znaczników i atrybutów HTMLa: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

CommentLuv badge